Witamina C w służbie odporności

Kiedy jesteśmy aktywni fizycznie, potrzebujemy większej ilości substancji o charakterze antyoksydantów. Przeciwutleniacze będą eliminować wolne rodniki w naszym ciele i chronić nas przed różnymi toksynami i patogenami. Trzeba sięgać po takie składniki pożywienia, które w sposób skuteczny będą stymulować naszą odporność.

Organizm nie umie produkować ich samodzielnie, więc dieta to jedyny sposób ich dostarczania. Postarajmy się zatem o prawidłowy jadłospis każdego dnia.

Triumwirat dla odporności

Natura ma dla nas bardzo wiele potencjalnych antyoksydantów, ale na szczególną uwagę zasługują trzy z nich, które przyjmowane razem wytwarzają między sobą zaskakująco silna synergię. Są to kwas askorbinowy, cynk i wio flawonoidy. Wszystkie te składniki znajdziemy w owocach cytrusowych. Mówi się, że tworzą dla nas obronną tarczę wzmacniającą układ immunologiczny i tym samym chroniącą nas przed różnymi zagrożeniami. Przyjmowanie tego tria to dobra przeciwwaga dla niskich temperatur, stresu, dużego wysiłku fizycznego, ale także dla zanieczyszczeń środowiska i szkodliwych używek. Oprócz stymulowania odporności takie połączenie może nam przynieść jeszcze inne korzyści.

Odporność organizmu

Witamina C

Witamina C rozpuszcza się w wodzie. Jest powszechna w żywności, zwłaszcza w owocach i surowych warzywach. Niektóre zwierzęta są w stanie produkować ją samodzielnie, ale niestety nie ludzie. Kwas askorbinowy jest stabilny w środowisku kwaśnym, ale poza nim szybko się rozpada. Proces ten przyspiesza tlen, temperatura i promieniowanie UV, a także niektóre związki chemiczne. Żeby chronić witaminę C, nie należy produktów gotować ani mocno przetwarzać.

Witamina C u osób aktywnych

W czasie wysiłku fizycznego dochodzi do zakwaszenia organizmu, czyli do powstania ogromnej ilości substancji o charakterze wolnych rodników. Taka forma tlenu uszkadza tkanki i niszczy delikatne substancje odżywcze. Antyoksydanty z diety pomagają je redukować, a witamina C jest jednym z najskuteczniejszych w tym działaniu substancji. Jej przyjmowanie sprawi, że wolne rodniki unieszkodliwi witamina C, a nie przypadkowe struktury wewnątrz komórek.

Oprócz eliminowania wolnych rodników witamina C jest w stanie także naprawiać tkanki łączne, które cierpią w czasie treningu i doznaj a mikrouszkodzeń. Witamina C przyspiesza produkcję kolagenu, jednego z najważniejszych składników odpowiedzialnych za procesy naprawy także w naszych stawach.

Autor

Karolina Barczyńska

Redakcja jagodygoji.info.pl