Podstawowe dane o witaminie C

O witaminie C zazwyczaj przypominamy sobie jesienią, kiedy boimy się wszelkiego rodzaju przeziębień i zachorowań na grypę. Witamina C wita się z nami poprzez cytrusy lub charakterystyczne żółte tabletki powlekane, które są naszym pierwszym krokiem, kiedy pojawia się katar i zaczyna boleć gardło.

Znacznie lepiej jest jednak przyjmować witaminę C jako stały element swojej codziennej diety. Korzyści płynące z takiego podejścia są bowiem potężne i nie jest trudno o przyjęcie odpowiedniej ilości witaminy. Mamy masę źródeł naturalnych i suplementów diety dostępnych w aptekach.

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu

Witaminy są związkami organicznymi pochodzenia zewnętrznego w stosunku do naszego organizmu, które musimy mu regularnie dostarczać w naszym pożywieniu. Witamina C jest jedną z nich. Ma kluczowe znaczenie dla wielu procesów w naszym ciele, m.in. dla wchłaniania żelaza oraz syntezy kolagenu.

Człowiek jest tutaj zwierzęciem dość unikalnym, ponieważ wiele zwierząt jest w stanie samodzielnie syntetyzować kwas askorbinowy, jak naukowo nazywa się witamina C, przez co przestaje ona być dla nich witaminą. My jesteśmy zmuszeni do czerpania jej z pożywienia i najlepszym dla nas sposobem na jej dostarczanie jest jedzenie świeżych warzyw i owoców.

Efekty stosowania witaminy C

Szkorbut

Przed wiekami nie zdawaliśmy sobie, że warzywa i owoce, a właściwie zawarta w nich witamina C, jest dla nas tak bardzo istotna. Marynarze nie zabierali na pokład swoich okrętów zieleniny, bo była ona niewygodna w transporcie. Ginęli przez to jak Niemcy na froncie wschodnim. Skutkiem drastycznego niedoboru witaminy C był szkorbut, który jak się szacuje, przez ostatnie 2 wieki przed odkryciem znaczenia witaminy C zawartej w owocach i warzywach pochłonął życie nawet 2 milionów marynarzy.

Zapotrzebowanie i straty

Zapotrzebowanie na witaminę C to kwestia bardzo kontrowersyjna. Obecnie medycyna określa poziom niezbędny witaminy C w diecie na 90mg dla mężczyzny i 75mg dla kobiety w ciągu doby. W praktyce nasze zapotrzebowanie jest niemal zawsze większe, ponieważ podnoszą je wszystkie choroby, wysiłek fizyczny, a nawet stres. Kobiety ciężarne i karmiące również muszą zwiększyć ilość witaminy C.

Ilość przyjmowanej witaminy będzie mniejsza u osób z niektórymi schorzeniami, ponieważ mają one problem z jej absorpcją. Bezpiecznie można przyjmować dawki przekraczające wskazane normy nawet kilkadziesiąt krotnie.

Autor

Karolina Barczyńska

Redakcja jagodygoji.info.pl