Działanie, źródła i niedobór witaminy C

Kwas askorbinowy, czyli popularna witamina C, to związek organiczny, pochodna glukozy. Witamina C w standardowych warunkach dobrze rozpuszcza się w wodzie, tworząc roztwór o odczynie zasadowym.

Witamina C działa w środowisku wodnym, wykazując korzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Właściwości witaminy C:

- wzmacnia naczynia włosowate oraz błony komórkowe;

- uczestniczy w wytwarzaniu podstawowego białka tkanki łącznej, czyli kolagenu;

- zapobiega powstawaniu siniaków;

- korzystnie wpływa na więzadła (pasma wzmacniające stawy), ścięgna (łączące mięśnie z kośćmi) i dziąsła;

- poprawia syntezę hemoglobiny w czerwonych krwinkach i wchłanianie przez organizm żelaza zawartego w pożywieniu;

- chroni organizm przed nowotworami, chorobą wieńcową i zaćmą, przedłuża życie;

- łagodzi objawy przeziębienia i skraca przebieg choroby, wzmacnia odporność;

- przyśpiesza gojenie ran;

- niweluje ciężkie zakażenia dróg oddechowych, zwłaszcza u osób w podeszłym wieku;

Zalety witaminy C

- posiada właściwości przeciw histaminowe, jest skutecznym środkiem przeciwastmatycznym;

- zapobiega powikłaniom cukrzycowym;

- reguluje poziom cholesterolu;

- zwalcza wolne rodniki;

- regeneruje skórę, która staje się miękka, elastyczna, a jednocześnie odporna na zewnętrzne czynniki atmosferyczne, zapobiega niszczeniu struktury białkowo-lipidowej skóry, chroni przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB;

- uczestniczy w syntezie limfocytów.

Niedobór witaminy C

Skutkiem niedoboru witaminy C może być zanik włókien kolagenowych, gorszy wygląd skory, złe samopoczucie i ospałość, przedwczesne starzenie się skóry, krwotoczność, zwiększone ryzyko wystąpienia zawału serca, zaćmy oraz wcześniejszej śmierci, a także pogorszenie wzroku. Dawka profilaktyczna wynosi 200 mg, natomiast dawka lecznicza powinna być dostosowana do potrzeb pacjenta i może wynosić nawet w g dziennie. Większe dawki najlepiej podzielić na dawki mniejsze i przyjmować podczas posiłku. Witamina C doskonale współgra z innymi utleniaczami, m.in. witaminą E.

Witaminę C można znaleźć w wielu owocach i warzywach, zarówno rodzimych, jak i egzotycznych.

Przedawkowanie witaminy C

Nadmiar witaminy C może stać się przyczyną rozwolnienia, a nawet biegunki, mogą wystąpić wiatry oraz wzdęcia. Znaczne dawki witaminy C utrudniają prawidłowe wchłanianie selenu i miedzi, a jeśli wysokie dawki witaminy C przyjmowane są przez dłuższy czas, ich skutkiem może być nawet kamica nerkowa lub uszkodzenie kanalików nerkowych przez kryształki kwasu askorbinowego.

Podsumowanie

Syntetyczna witamina C występuje w kapsułkach, płynie, proszku, tabletkach oraz zawiesinie. Wymyślne suplementy – wbrew pozorom – nie działają lepiej niż standardowy kwas askorbinowy.

Autor

Karolina Barczyńska

Redakcja jagodygoji.info.pl